مزیت های برگ اکالیپتوس

مزایای اوکالیپتوس

اکالیپتوس یک درخت همیشه سبز است که به دلیل خواص دارویی و درمانی کاربردهای فراوانی دارد.
با اینکه، اکالیپتوس بومی استرالیاست اما امروزه  این درخت در بیشتر مناطق دنیا می روید.
این درخت دارای پوست حاوی شیره، ساقه های بلند و برگ های گرد است که به سختی هضم می شود. هر چند از برگ اکالیپتوس به عنوان چای یا دمنوش استفاده می شود.
به علاوه از عصاره برگ این درخت برای مصرف موضعی یا به صورت بوخور استفاده می شود.

 

در اینجا به 7 مورد از مزیت های برگ اکالیپتوس اشاره می کنیم:

1-غنی از آنتی اکسیدان
اگرچه نمی توان برگ های تازه اکالیپتوس را خورد اما از برگ های خشک آن می توان در تهیه چای یا دمنوش استفاده کرد. البته دقت کنید که چای اکالیپتوس را با عصاره یا روغن اوکالیپتوس اشتباه نگیرید که مصرف آن می تواند سمی باشد. از چای هایی با برچسب برگ اوکالیپتوس استفاده کنید و عصاره یا روغن اکالیپتوس را به چای یا دمنوش اضافه نکنید.
برگ های اکالیپتوس منبع آنتی اکسیدان بخصوص فلاونوئیدهاست که از بدن در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب رادیکال های آزاد محافظت و مراقبت می کند.
فلاونوئیدهای موجود در اکالیپتوس شامل: کاتکین، ایزورامنتین، لوتئولین، کامفرول، فلورتین و کوئرستین می باشد. رژیم های غذایی غنی از این این فلاونوئیدها می توانند با سرطان، بیمارهای قلبی و زوال عقل مقابله کند.  به عنوان مثال یکی از مطالعاتی که روی 38 هزار و 180 مرد و 60 هزار و 289 زن انجام شد، نشان داد که رژیم غذایی غنی از فلاونوئیدها با کاهش 18 درصدی خطر ابتلا به بیمارهای قلبی کشنده ارتباط دارد.
چای اکالیپتوس منبع خوبی از آنتی اکسیدان هاست که مصرف آن برای بزرگسالان، امن و بی خطر می باشد. با این حال کودکان بیشتر در معرض خطر سمیت اکالیپتوس هستند لذا والدین قبل از استفاده این نوع چای باید حتما با پزشک مشورت کنند.
خلاصه: چای اوکالیپتوس غنی از فلاونوئیدهاست. فلاونوئید نوعی آنتی اکسیدان است که می تواند خطر ابتلا به سرطان ها، بیماری های قلبی و زوال عقل را کاهش دهد.  
 

2-تسکین علایم سرماخوردگی

از گیاه اوکالیپتوس برای درمان سرماخوردگی استفاده می شود و این گیاه در داروهای سرماخوردگی و شربت سرفه نیز کاربرد دارد.
تحقیقات نشان دادند که اکالیپتوس می تواند مخاط را کاهش دهد و مجاری ریه را باز کند. این گیاه خاصیت ضدالتهابی دارد.  
یکی از اجزای اصلی این گیاه که خاصیت ضدالتهابی دارد، اوکالیپتول، همچنین معروف به سینئول است که در روغن یا عصاره اوکالیپتوس یافت می شود.
برخی تحقیقات نشان دادند که اوکالیپتول می تواند علایم سرماخوردگی مثل دفعات سرفه کردن، احتقان بینی و سردرد را بواسطه کاهش التهاب و تشکیل مخاط بهبود دهد.
به علاوه اوکالیپتول می تواند به بهبود علایم آسم کمک کند.
نتیجه یک مطالعه 12 هفته ای روی 32 فرد مبتلا به آسم که 600 میلی گرم اوکالیپتول یا دارونما را مصرف کردند، نشان داد که بیماران گروه اوکالیپتول برای کنترل علایم آسم خود به 36 درصد کمتر دارو نسبت به گروهی که دارونما دریافت  می کردند و 7 درصد کمتر دارو  نیاز داشتند.
با استنشاق روغن اکالیپتوس از راه بینی می توان علایم سرماخودگی را کاهش داد. از روغن این گیاه در بیشتر داروهای ضد احتقان نیز استفاده می شود. از آنجایی که حتی دوزهای کم این روغن می تواند سمی و خطرناک باشد، لذا باید از خوردن آن اجتناب کرده و  قبل از استعمال اکالیپتوس یا هر گونه تغییر در داروها با پزشک یا مراقبین سلامت مشورت کنید.
خلاصه: اوکالیپتوس حاوی ترکیبی بنام اوکالیپتول است که می تواند احتقان بینی، دفعات سرفه کردن و سردردهای ناشی از سرماخوردگی را کاهش دهد و علایم آسم را بهبود بخشد اگرچه به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

3- درمان خشکی پوست
اکالیپتوس می تواند خشکی پوست را بهبود بخشد و میزان سرامید آن را افزایش دهد. سرامیدها نوعی اسید چرب در پوست هستند که باعث حفظ رطوبت پوست می شوند. افرادی که دچار خشکی پوست یا پوسته پوسته شدن یا بیماری های پوستی مثل درماتیت و پسوریازیس هستند، معمولا سطح سرامید در پوست آنها نسبت به پوست های سالم کمتر است.
اوکالیپتوس موضعی می تواند تولید سرامید، ظرفیت نگهداری رطوبت و حفاظت از پوست را تقویت کند. عصاره این برگ حاوی ترکیبی بنام ماکروکارپال-آ است که تولید سرامید را تحریک می کند.
در یک مطالعه روی 34 نفر از لوسیون کف سر حاوی عصاره اوکالیپتوس و سرامید مصنوعی استفاده شد که نتیجه مصرف این ترکیب، کاهش قرمزی پوست، خارش، خشکی پوست و پوسته پوسته شدن بود. از همین رو بیشتر محصولات پوست و مو حاوی عصاره برگ اکالیپتوس هستند.
خلاصه : عصاره برگ اوکالیپتوس موجب افزایش تولید سرامید در پوست می شود، خشکی پوست و پوسته پوسته شدن را بهبود می بخشد. با این وجود برای اثبات این ادعاها نیاز به تحقیقات بیشتری است.

4- احتمال تسکین درد
استنشاق روغن اکالیپتوس می تواند درد را کاهش دهد. اوکالیپتوس حاوی ترکیبات ضدالتهاب مثل سینئول و لیمونن است که به عنوان مسکن عمل می کنند.
یک مطالعه 3 روزه روی 52 نفر که تحت جراحی تعویض مفصل زانو قرار گرفته بودند، نشان داد که استنشاق محلول روغن اوکالیپتوس به مدت 30 دقیقه در روز می تواند سطح درد و فشار خون را نسبت به روغن بادام در بیماران بیشتر پایین بیاورد.
مطالعه دیگر روی 123 نفر مبتلا به سرطان نشان داد که استنشاق روغن این گیاه به مدت 3 دقیقه قبل از یک اقدام پزشکی موجب کاهش درد نمی شود. این نتایج نشان می دهد که در این زمینه هنوز نیاز به تحقیقات بیشتری است.
خلاصه : استنشاق روغن اوکالیپتوس می تواند به کاهش درد کمک کند که البته این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

5-تقویت آرامش روحی
باورها نشان می دهد که اکالیپتوس می تواند علایم استرس را کاهش دهد.
نتیجه یکی از مطالعات که روی 62 فرد سالم انجام شد، نشان داد که این افراد با استنشاق روغن اکالیپتوس، اضطراب کمتری قبل از عمل جراحی دارند. اکالیپتوس حاوی اوکالیپتول است که خاصیت ضداضطرابی دارد.  
به علاوه استنشاق روغن اوکالیپتوس به مدت 30 دقیقه با کاهش فشار خون بیماران بعد از جراحی زانو ارتباط دارد که این نشان دهنده اثر آرامبخشی این گیاه می باشد.
محققان معتقدند که این گیاه می تواند فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک –سیستم پاسخ به استرس- را کاهش دهد و فعالیت سیستم عصبی پاراسمپاتیک را افزایش دهد و موجب آرامش شود.
خلاصه : روغن اوکالیپتوس با کاهش فشار خون و اضطراب ارتباط دارد. این گیاه می تواند سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال کند و موجب آرامش شود.

6-کمک به حفظ سلامت دندان ها
عصاره برگ اکالیپتوس معروف به اوکالیپتول می تواند سلامت دندان را بهبود بخشد.
برگ های اوکالیپتوس حاوی مقادیر زیادی اتانول و ماکروکارپال-سی است که نوعی پلی فنول است می باشد. این ترکیبات، با مقادیر کمتر باکتری های ایجاد کننده پوسیدگی و یا مسبب بیماری های لثه در ارتباط هستند.
نتیجه یک مطالعه روی 97 نفر نشان داد افرادی که روزی 5 بار و حداقل به مدت 5 دقیقه، آدامس حاوی عصاره اکالیپتوس را می جوند، کمتر دچار پوسیدگی و جرم دندان، خونریزی و التهاب لثه می شوند. در صورتی که در گروه کنترل هیچ بهبودی مشاهده نشد.
به همین دلیل است که از اوکالیپتول در محلول های دهان شویه استفاده می شود.
خلاصه : آدامس حاوی عصاره اوکالیپتوس می تواند میزان جرم دندان و علایم بیماری های دهان و دندان را کاهش دهد. عصاره اوکالیپتوس همچنین در محلول دهان شویه و سایر محصولات بهداشت دهان استفاده می شود.

7-دفع کننده حشرات
روغن اکالیپتوس به دلیل داشتن اوکالیپتول، یک حشره کش طبیعی است و می توان از آن در دفع حشرات استفاده کرد.
تحقیقات نشان دادند که استفاده از اسپری حاوی اوکالیپتوس می تواند به دفع مگس و پشه و سایر حشرات گزنده کمک کند و این تاثیر تا 8 ساعت ماندگار است. بنابراین هرچه میزان اوکالیپتول در روغن اکالیپتوس بیشتر باشد، تاثیر آن در دفع حشرات بیشتر و موثرتر است.
در واقع مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، روغن اوکالیپتوس لیمو که از درخت اوکالیپتوس لیمو گرفته شده است را به عنوان یک حشره کش قوی و مورد تایید معرفی کرد.
به علاوه روغن اوکالیپتوس می تواند شپش سر را درمان کند. نتیجه یکی از مطالعات تصادفی نشان داد که روغن اوکالیپتوس در درمان و معالجه شپش سر 2 برابر موثرتر از درمان های معمول عمل می کند. با این وجود برای اثبات این ادعا نیاز به مطالعات بیشتری است.
خلاصه : روغن اکالیپتوس حاوی ترکیبی بنام اوکالیپتول است که به دفع مگس، پشه و سایر حشرات گزنده کمک می کند. این ترکیب در درمان شپش موثر بوده اما برای اثبات این ادعا نیاز به تحقیقات بیشتری می باشد.

دیدگاه‌ها

همه شون درست بود . عالی بود

آخر نفهمیدیم این برگ خوردنی است یا خیر؟ یعنی نگارش فارسی اینقدر سخت است؟ عکس برگ را هم انداخته آید، که دراز است و در متن، نوشته آید که گرد است!!! ضمنا منظورتان از چای اکالیپتوس چیست؟

فوق‌العاده است

سپاس مفید بود

ی سوال این برگ تو ایران است.یعنی اینکه درختش هست.ممنون

با سلام به شما کاربر گرامی بله درخت اکالیپتوس در ایران وجود دارد.

خیلی عالی

برگش دراز لست شما میگید گرد است. درکش ب ای خیلیها راحت نیست. بازم ممنون

افزودن دیدگاه جدید