چرا دیرخوابیدن و شب کاری موجب چاقی می‌شود؟

یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی گفت: «نتایج مطالعات اخیر نشان می‌دهد افرادی که شب‌ها به دلایل مختلف از جمله شیفت کاری یا عادت داشتن به بیداری تا دیروقت بیدارند، به طور متوسط حدود 500 کالری بیش از افرادی که سروقت می‌خوابند، کالری دریافت می‌کنند که همین مساله به شدت آن‌ها در معرض چاقی قرار می‌دهد.»
دکتر پیام فرح‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری سلامانه در این باره گفت: «اگر فردی در طول هفته 500 کالری بیش از انرژی مورد نیاز بدن دریافت کند، حدود نیم کیلوگرم افزایش وزن خواهد داشت که بی‌توجهی به این مساله باعث اضافه شدن تدریجی وزن خواهد شد.»
وی همچنین گفت: «علاوه بر افزایش وزن، افرادی که شب‌ها دیر می‌خوابند دچار اختلالات متابولیکی هستند و سوخت‌وساز بدن آن‌ها به دلیل اینکه ساعات خواب نامنظمی دارند و عملکرد برخی هورمون‌ها تغییر پیدا می‌کند، کم می‌شود. از این رو توصیه می‌شود حتماً افراد به ساعت خواب خود در شب توجه داشته باشند و قبل از نیمه شب بخوابند.»
این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی توصیه کرد: «افرادی که دچار بی‌خوابی شبانه هستند به دلیل اینکه ولع خوردن در آن‌ها بیشتر است حتماً موادغذایی کم‌کالری از جمله سبزیجاتی مثل کاهو، کلم، هویج، کرفس، گوجه‌فرنگی، خیار، قارچ و... را در یخچال نگهداری و استفاده کند تا دچار اضافه‌وزن نشوند. همچنین ساعات خواب خود را تنظیم کنند.»
فرح‌ بخش با اشاره به اینکه بسیاری از افراد می‌پرسند چرا سوخت و ساز بدنشان پایین است، باید گفت: «علل متعددی باعث کاهش متابولیسم بدن می‌شود که یکی از عوامل مؤثر در بروز آن دیر خوابیدن در شب است. درواقع به دلیل اینکه با دیرخوابیدن عملکرد هورمون‌ها بر هم می‌ریزد، سوخت و ساز بدن کاهش می‌یابد درنتیجه با وجود اینکه فرد رژیم غذایی مناسبی را رعایت می‌کند، وزن او کم نمی‌شود. این افراد جزو همان‌هایی هستند که می‌گویند اگر آب هم بخورند، چاق می‌شوند و این مساله نشان‌دهنده متابولیسم پایین بدن این افراد است.»
عضو هیات علمی دانشگاه در نهایت خاطرنشان کرد: «برای افزایش سوخت و ساز بدن اقدام‌های مختلفی می‌توان انجام داد که یکی از آن‌ها، توجه به ساعت خواب در شب است.»
 

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه جدید

ویدئو مرتبط

مقاله ای مرتبط با محصول یافت نشد.