7 مزیت ثابت شده جنسینگ برای سلامت

قرن هاست که از جنسینگ در طب سنتی چین استفاده می شود. این گیاه کوتاه با رشد آهسته و کند و ریشه های گوشتی بسته به مدت زمان رشد به 3 دسته تقسیم می شود: تازه، سفید یا قرمز؛ جنسینگ تازه قبل از سال چهارم برداشت می شود درحالیکه جنسینگ سفید بین سال 4تا 6 برداشت می شود و جنسینگ قرمز بعد از 6 سال یا بیشتر برداشت می شود.
این گیاه انواع گوناگونی دارد اما معروف ترین آن، جنسینگ امریکایی (panax quinquefolius) و جنسینگ آسیایی (panax ginsing) است. جنسینگ امریکایی و آسیایی برحسب میزان ترکیبات فعال و اثرات آنها بر بدن متفاوت هستند. اعتقاد براین است که جنسینگ امریکایی همانند یک ماده آرامبخش عمل می کند ضمن اینکه جنسینگ آسیایی اثر مقوی و نیروبخش دارد.
جنسینگ حاوی دو ترکیب مهم است: جنسنوزید و جنتونین که این ترکیب برای سلامتی مفید است.

در اینجا به 7 مزیت جنسینگ برمبنای شواهد اشاره می کنیم؛

1-آنتی اکسیدان قوی که التهاب را کاهش می دهد.
جنسینگ، خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارد. برخی مطالعات آزمایشگاهی نشان دادند که عصاره جنسینگ و ترکیبات جنسنوزید می تواند التهاب را مهار کند و ظرفیت آنتی اکسیدان را در سلول ها افزایش دهد. به عنوان مثال نتیجه یکی از مطالعات آزمایشگاهی نشان داد که عصاره جنسینگ قرمز کره ای می تواند التهاب را کاهش دهد و فعالیت آنتی اکسیدان در سلول های پوست افراد مبتلا به اگزما را بهبود بخشد.
نتایج این مطالعات در انسان ها نیز امیدوار کننده است. در یکی از مطالعات، اثرات مصرف 2 گرم عصاره جنسینگ قرمز کره ای به میزان 3 بار در روز به مدت 7 روز بر 18 ورزشکار مرد جوان مورد تحقیق قرار گرفت. نتایج، سطوحی از نشانه های التهاب را بعد از انجام تست ورزش نشان داد که این سطوح به طور قابل توجهی کمتر از گروه دارونما بود. این نشانه ها تا 72 ساعت بعد از آزمایش وجود داشت.
در اینجا متذکر می شویم که گروه دارونما، یک گیاه دارویی متفاوت را دریافت کرد، از همین رو این نتایج نیاز به مطالعات بیشتری دارد.
در مطالعه دیگر، 71 زن یائسه روزانه 3 گرم جنسینگ قرمز یا دارونما را به مدت 12 هفته مصرف کرد و فعالیت آنتی اکسیدان و علایم استرس اکسیداتیو اندازه گیری شد. محققان به این نتیجه رسیدند که جنسینگ قرمز بواسطه افزایش فعالیت آنزیم آنتی اکسیدان می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کند.

خلاصه: جنسینگ به کاهش نشانه های التهاب و جلوگیری از استرس اکسیداتیو کمک می کند.

2-جنسینگ برای عملکرد مغز مفید است.
جنسینگ می تواند به بهبود عملکرد مغز از جمله حافظه، رفتار و خلق وخو کمک کند. برخی مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهند که اجزای تشکیل دهنده جنسینگ از جمله جنسنوزید و ترکیب k می تواند از آسیب و صدمات رادیکال های آزاد به مغز جلوگیری کند.
در مطالعات، تاثیر مصرف روزانه 200 میلی گرم پاناکس جنسینگ به مدت 4 هفته در 30 فرد سالم مورد مطالعه قرار گرفت. در انتهای مطالعه، بهبود سلامت ذهنی مردان و بهبود عملکرد اجتماعی و خلق و خو را نشان داد. مزیت های جینسینگ بعد از 8 هفته متوقف شد و به نظر می آید فواید آن با مصرف بیش از حد کاهش می یابد.
در مطالعه دیگر، تاثیر یک تک دوز 200 یا 400 میلی گرمی پاناکس جنسینگ بر عملکرد ذهن، خستگی ذهن و میزان قندخون در 30 فرد سالم قبل و بعد از یک تست ذهنی 10 دقیقه ای مورد آزمایش قرار گرفت. در این مطالعه دیده شد که دوز 200 میلی گرم از دوز 400 میلی گرم  در بهبود عملکرد ذهن وخستگی موثرتر است. جنسینگ به جذب قندخون توسط سلول ها کمک می کند و می تواند عملکرد را تقویت کند و خستگی ذهن را کاهش دهد. اما هنوز روشن نیست که چرا دوز کمتر موثرتر از دوزهای بیشتر است.
نتیجه سومین مطالعه نشان داد که مصرف روزانه 400 میلی گرم پاناکس جنسینگ به مدت 8 روز موجب بهبود آرامش و مهارت های ذهنی می شود.
سایر مطالعات به اثرات مثبت جنسینگ بر عملکرد مغز و رفتار افراد مبتلا به آلزایمر اشاره کردند.

خلاصه: جنسینگ برای عملکرد ذهن، احساس آرامش و خلق و خو در افراد سالم و بیماران آلزایمری مفید و مطلوب است.

3-جنسینگ می تواند مشکلات نعوظ را بهبود بخشد.
تحقیقات نشان دادند که جنسینگ می تواند یک جایگزین مفید برای درمان مشکلات نعوظ (ED) در مردان باشد. به نظر می رسد که ترکیبات موجود در جنسینگ می تواند از استرس اکسیداتیو در عروق و شریان های خون و بافت های آلت تناسلی مردان جلوگیری کند و عملکرد نرمال را احیا کند. به علاوه مطالعات نشان دادند که جنسینگ می تواند تولید اکسید نیتریک را تقویت کند. اکسید نیتریک موجب شل شدن عضله در آلت تناسلی مردان و افزایش چرخش خون می شود.نتیجه یکی از مطالعات نشان داد مردانی که جنسینگ قرمز کره ای برای درمان ED مصرف کردند، با بهبود 60 درصدی علایم آن مواجه شدند اما مردانی که از دارو درمانی برای درمان ED استفاده کرده بودند، با بهبود 30 درصدی مواجه شدند. به هرحال مطالعه دیگر نشان داد که 86 مرد با مشکلات نعوظ که 1000 میلی گرم عصاره جنسینگ را به مدت 8 هفته مصرف کرده بودند، با بهبود قابل توجهی در عملکرد آلت تناسلی و رضایت جنسی مواجه شدند.
به هرحال برای نتیجه گیری از اثرات جنسینگ بر ED، نیاز به مطالعات بیشتری است.

خلاصه: جنسینگ با کاهش استرس اکسیداتیو در بافت ها و تقویت جریان خون در عضلات تناسلی مردان می تواند مشکلات نعوظ را در آنها بهبود بخشد.

داروی گیاهی لیبیدوکس حاوی عصاره خشک پوست درخت یوهیمب .Pausinystalia yohimbe L, میوه درخت نخل اره ای.Serenoa repens L، برگهای جینکو .Ginkgo biloba L، ریشه جین سینگ آسیایی  . Panax ginseng L، کراتاگوس و دارچین به روش علمی و استاندارد فرموله شده است. گیاهان فوق در سراسر جهان دارای کاربردهای موثری برای افزایش میل جنسی بوده و برطرف کننده  ناتوانایی های آمیزشی آقایان هستند.

داروی گیاهی هراکلس حاوی عصاره های خشک استاندارد شده ریشه جین سینگ آسیایی و برگهای جینکوبیلوبا می باشد. مصرف همزمان این دو گیاه با افزایش گردش خون در اندام های تناسلی، باعث افزایش توانایی و میل جنسی و قدرت باروری در مردان و زنان می گردد.

4-جنسینگ می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند.
جنسینگ می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند. برخی مطالعات به کشف اثرات جنسینگ بر سیستم ایمنی بیماران سرطانی که تحت عمل جراحی یا شیمی درمانی قرار گرفته بودند، پرداختند.
در یکی از مطالعات، تاثیر مصرف روزانه 5400 میلی گرم جنسینگ به مدت 2 سال بر 39 فرد مبتلا به سرطان معده که تحت جراحی قرار گرفته بودند، مورد تحقیق قرار گرفت. این افراد، بهبود قابل توجهی را در عملکرد سیستم ایمنی و کمتر شدن عود علایم بیماری را نشان دادند.
در مطالعه دیگر، تاثیر عصاره جنسینگ قرمز بر عملکرد سیستم ایمنی در افراد مبتلا به سرطان معده از نوع پیشرفته که بعد از جراحی تحت شیمی درمانی قرار گرفتند، مورد آزمایش قرار گرفت. بعد از 3 ماه، افرادی که عصاره جنسینگ قرمز مصرف کرده بودند، در مقایسه با گروه کنترل یا دارونما با بهتر شدن عملکرد سیستم ایمنی مواجه شدند.  به علاوه نتیجه یک مطالعه نشان داد افرادی که جنسینگ مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که این گیاه را مصرف نمی کنند، تا 5 سال بعد از جراحی، 35 درصد شانس بیشتری برای زندگی بدون بیماری دارند و میزان زنده ماندن آنها تا 38 درصد به نسبت افرادی که جنسینگ دریافت نکردنده اند افزایش یافت.
به نظر می رسد که عصاره جنسینگ می تواند اثر واکسیناسیون در برابر بیماری هایی مثل آنفلوآنزا را نیز تقویت کند. حتی اگر این مطالعات، بهبود عملکرد سیستم ایمنی را در بیماران سرطانی نشان دهند اما برای نشان دادن اثربخشی جنسینگ در افزایش مقاومت به عفونت ها در افراد سالم نیاز به تحقیقات بیشتری است.

خلاصه: جنسینگ می تواند سیستم ایمنی را در بیماران سرطانی و حتی اثرات واکسیناسیون را تقویت کند.

5-جنسینگ، مزیت های بالقوه ای در مقابله با سرطان دارد.
جنسینگ می تواند در کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها مفید باشد. جینسنوزیدها در این گیاه می توانند به کاهش التهاب کمک کرده و از اثرات آنتی اکسیدان آن حفاظت نمایند.
چرخه سلول، فرایندی است که سلول ها معمولا رشد کرده و تقسیم می شوند. جینسنوزیدها با جلوگیری از تولید و رشد غیرطبیعی سلول ها می توانند برای این چرخه مفید و سودمند باشند. مروری بر مطالعات مختلف نشان داد افرادی که جنسینگ مصرف می کنند، 16 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان قرار می گیرند. به هرحال نتیجه یکی از مطالعات مشاهده ای نشان داده است، افرادی که جنسینگ مصرف می کنند در مقایسه با افرادی که این گیاه را مصرف نمی کنند، کمتر به سرطان هایی مثل لب، دهان، مری، معده، کولون، کلیه و ریه مبتلا می شوند. جنسینگ می تواند به بهبود سلامت بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی قرار دارند، کمک کند، عوارض جانبی را کاهش دهد و اثر برخی داروها را تقویت کند.
درحالیکه مطالعات به نقش جنسینگ و مزیت های آن در پیشگیری از سرطان اشاره کرده اند اما برای تعمیم آن به کل افراد به مطالعات بیشتری نیاز داریم.

خلاصه: به نظر می رسد که جینسنوزیدهای موجود در جنسینگ، التهاب را تنظیم می کنند، از آنتی اکسیدان ها حفاظت و سلامت سلول ها را حفظ می کنند که این می تواند به کاهش خطر انواع سرطان ها کمک کند. با این وجود به تحقیقات بیشتری نیاز می باشد.

6-جنسینگ می تواند با خستگی مبارزه کند و سطح انرژی را افزایش دهد.
جنسینگ در مقابله با خستگی و تقویت انرژی مفید و موثر است. مطالعاتی که روی حیوانات انجام شد، وجود برخی ترکیبات در جنسینگ مثل پلی ساکاریدها و الیگوپپتیدها را به کاهش استرس اکسیداتیو و افزایش تولید انرژی در سلول ها مرتبط نمود که اینها می توانند به مقابله با خستگی کمک کنند.
در یک تحقیق 4 هفته ای، اثرات مصرف 1 تا 2 گرم پاناکس جنسینگ یا دارونما بر خستگی مزمن 90 نفر مورد آزمایش قرار گرفت. افرادی که پاناکس جنسینگ مصرف کرده بودند، خستگی جسمی و روحی و استرس اکسیداتیو کمتری نسبت به گروه دارونما داشتند.
در مطالعه دیگر، 364 بیمار سرطانی با خستگی مزمن، 2000 میلی گرم جنسینگ امریکایی یا دارونما را مصرف کردند. بعد از 8 هفته، گروه جنسینگ خستگی بسیار کمتری نسبت به گروه دارونما داشت. به علاوه مروری بر بیش از 155 مقاله نشان داد که مکمل های جنسینگ نه تنها به کاهش خستگی بلکه به تقویت فعالیت بدنی نیز کمک می کند.

خلاصه: جنسینگ با کاهش آسیب اکسیداتیو و افزایش تولید انرژی در سلول ها می تواند به مقابله با خستگی و تقویت فعالیت بدنی کمک کند.

داروی گیاهی جینسافورت حاوی عصاره  خشک ریشه گیاه جین سینگ آسیایی PANAX Ginseng می باشد که با روش علمی و استاندارد فرموله شده است .

7-جنسینگ می تواند قندخون را پایین بیاورد.
به نظر می رسد که جنسینگ در کنترل گلوکز خون افراد سالم و دیابتی مفید و موثر است. شواهد نشان دادند که جنسینگ امریکایی و آسیایی موجب بهبود عملکرد سلول پانکراس، افزایش تولید انسولین و جذب قند خون در بافت ها می شود. به هرحال مطالعات نشان می دهند که عصاره جنسینگ با حفاظت از آنتی اکسیدان و کاهش رادیکال های آزاد در سلول های افراد دیابتی می تواند یک گزینه مفید و موثر باشد.
در یکی از مطالعات، اثرات مصرف 6 گرم جنسینگ قرمز کره ای به همراه داروی دیابت یا رژیم غذایی در 19 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 مورد آزمایش قرار گرفت. نکته جالب این بود که این افراد طی 12 هفته قادر بودند قند خونشان را به خوبی کنترل کنند. آنها با کاهش 11 درصدی سطح قندخون، کاهش 38 درصدی انسولین ناشتا و افزایش 33 درصدی حساسیت انسولین مواجه شدند.
مطالعه دیگر نشان داد که جنسینگ امریکایی می تواند به بهبود سطح قندخون در 10 فرد سالم بعد از تست مصرف نوشیدنی شیرین کمک کند. به نظر می رسد که جنسینگ قرمز تخمیرشده می تواند در کنترل قندخون بسیار موثر باشد. جنسینگ تخمیر شده به کمک باکتری های زنده تولید می شود که این باکتری ها، جینسنوزیدها را به یک فرم قوی و قابل هضم تبدیل می کنند. در واقع یک مطالعه نشان داد که مصرف 7/2 گرم جنسینگ قرمز تخمیرشده در مقایسه با دارونما در پایین آوردن سطح قندخون و افزایش سطح انسولین بعد از تست وعده غذایی موثر است.

خلاصه: جنسینگ به خصوص جنسینگ قرمز تخمیرشده می تواند به افزایش تولید انسولین، افزایش جذب قندخون در سلول ها و حفاظت از آنتی اکسیدان کمک کند.

ایمنی و عوارض جانبی احتمالی:

  • طبق تحقیقات، مصرف جنسینگ بی خطر بوده و هیچ عارضه جدی و خطرناکی را ندارد.
  • به هرحال بیماران دیابتی که دارو مصرف می کنند، هنگام استفاده از جنسینگ باید مراقب سطح قند خونشان باشند چون این گیاه تضمین نمی کند که سطح قندخون را به شدت پایین می آورد.
  • به علاوه جنسینگ می تواند اثر داروهای ضدانعقاد را کاهش دهد. به همین دلیل قبل از مصرف مکمل جنسینگ با پزشک تان صحبت کنید.
  • توجه کنید که به دلیل نبود مطالعات در این زمینه، مصرف جنسینگ به کودکان یا زنان باردار یا شیرده توصیه نمی شود.
  • شواهد نشان می دهند که استفاده دایمی از جنسینگ می تواند تاثیر آن را در بدن کاهش دهد.

توصیه مهم : به منظور بهره گیری از مزیت های آن، جنسینگ را در یک سیکل 2 تا 3 هفته ای مصرف و سپس از مصرف آن به مدت 1 یا 2 هفته خودداری و مجددا مصرف آن را از سر بگیرید.   

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه جدید

ویدئو مرتبط

مقاله ای مرتبط با محصول یافت نشد.