کبد چرب غیرالکلی

تشخیص:
از آنجایی که کبدچرب غیرالکلی در اکثر موارد بدون علامت است، از همین رو این بیماری با انجام آزمایش بدلایلی غیر از مشکلات کبدی مورد توجه پزشک قرار می گیرد. این بیماری در صورتی اتفاق می افتد که کبد در عکسبرداری، ظاهری غیرمعمول داشته باشد و یا اگر نتیجه آزمایش آنزیم کبد، غیرطبیعی باشد.
آزمایشاتی که برای تشخیص و تعیین شدت بیماری کبدچرب غیرالکلی استفاده می شود، شامل موارد زیر است:  

آزمایش خون:
•    تعداد گلبول های خون
•    تست کارکرد کبد و آنزیم کبد
•    آزمایش ویروس هپاتیت مزمن (هپاتیت A، هپاتیت C و سایر موارد)
•    تست غربالگری بیماری سلیاک
•    تست قندخون ناشتا
•    تست هموگلوبین AIC که ثبات و پایداری قندخون را نشان می دهد
•    پروفایل لیپید که میزان چربی های خون اعم از کلسترول و تری گلیسریدها را اندازه گیری می کند

مراحل عکسبرداری:
از عکسبرداری برای تشخیص کبدچرب غیرالکلی استفاده می شود که مراحل آن شامل موارد زیر است:
•    عکسبرداری شکمی: در صورتی که فرد مشکوک به بیماری کبد باشد، این اولین آزمایشی است که توسط پزشک تجویز می شود.
•    سی تی اسکن یا ام.آر.آی از شکم: این تکنیک ها قابلیت تمایز و تفاوت قایل شدن بین NASH و NAFLD را ندارند با این وجود مورد استفاده قرار می گیرند.
•    الاستوگرافی موقتی: نوعی عکسبرداری است که سفتی کبد را اندازه گیری می کند. سفتی کبد نشان دهنده فیبروز یا زخم کبد است.
•    الاستوگرافی رزونانس مغناطیسی: این نوع عکسبرداری، ترکیبی از ام.آر.آی با امواج صوتی است که یک نقشه قابل رویت (الاستوگرام) را ترسیم کرده و سفتی بافت های بدن را نشان می دهد.

آزمایش بافت کبد:
اگر سایر آزمایشات در تشخیص بیماری مفید و موثر نبود، پزشک نمونه برداری از بافت کبد (بایوپسی کبد) را توصیه می کند. نمونه کبد از لحاظ علایم التهاب و زخم در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرد.
بایوپسی کبد می تواند آزاردهنده باشد و خطرات کمتری دارد که پزشک، آن را به طور مفصل برای بیمار تشریح می کند. این عمل با فروبردن سوزن به دیواره شکم و کبد انجام می شود.
 

درمان:
اولین قدم برای درمان کبدچرب غیرالکلی، کاهش وزن ازطریق ترکیبی از یک رژیم غذایی سالم و ورزش است. کاهش وزن، مشکلات مربوط به کبدچرب غیرالکلی را برطرف می کند. در واقع کاهش وزن به میزان 10 درصد مطلوب است اما عوامل خطر در صورتی بهبود می یابند که شما 3 تا 5 درصد از وزنتان را کاهش دهید. جراحی برای کاهش وزن، یکی از گزینه ها برای افرادی است که نیاز شدیدی به کاهش وزن دارند.
برای افرادی که بدلیل NASH مبتلا به سیروز کبد هستند، پیوند کبد می تواند یک گزینه درمان باشد.

درمان های آتی:
سازمان غذا و دارو هیچ دارویی را برای درمان بیماری کبدچرب غیرالکلی تایید نکرده است اما برخی داروها با نتایج امیدوارکننده مورد مطالعه قرار گرفته اند.

کارآزمایی بالینی:
آزمایش داروها، مداخله ها و درمان های جدید، ابزاری برای پیشگیری، تشخیص، درمان یا مدیریت و کنترل این بیماری بشمار می روند.

سبک زندگی و درمان های خانگی:
به کمک پزشک می توانید اقداماتی را برای کنترل بیماری کبدچرب غیرالکلی انجام دهید:
•    کاهش وزن: اگر دچار اضافه وزن یا چاقی هستید، تعداد کالری هایی که هرروز می خورید را کاهش دهید و فعالیت بدنیتان را افزایش دهید تا بتوانید وزنتان را کاهش دهید. کم کردن کالری، کلید کاهش وزن و کنترل این بیماری است. اگر قبلا سعی کرده اید وزنتان را کاهش دهید اما موفق نبوده اید، از مشاور تغذیه کمک بخواهید.
•    انتخاب یک رژیم غذایی سالم: غذاهای سالم و غنی از میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار بخورید و میزان کالری موادغذایی را مرتبا چک کنید.
•    ورزش و فعالیت بدنی: اکثر روزهای هفته را حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. اگر بدنبال کاهش وزن هستید، بدانید که ورزش و فعالیت بدنی بسیار مفید و موثر است. اما اگر قبلا به طور منظم ورزش نمی کردید، آرام آرام ورزش و فعالیت بدنی را شروع کنید.
•    کنترل دیابت: از دستور پزشک برای کنترل دیابت پیروی کنید. داروها را طبق تجویز پزشک مصرف کنید و قندخونتان را به طور منظم و دقیق چک کنید.
•    پایین آوردن کلسترول: یک رژیم غذایی سالم برپایه گیاهخواری، ورزش و داروها می تواند سطح کلسترول و تری گلیسرید را درحد طبیعی و سالم نگه دارد.
•    حفاظت از کبد: از کارهایی که فشار زیادی را بر کبدتان وارد می کند، پرهیز کنید مثلا از مشروبات الکلی استفاده نکنید. همه داروها را طبق تجویز پزشک مصرف کنید. قبل از مصرف هرگونه داروهای گیاهی با پزشکتان مشورت کنید زیرا همه محصولات و فراورده های گیاهی ایمن نیستند و ممکن است خطرات و مضراتی برای بدن داشته باشند.  

درمان جایگزین:
هیچ دارو یا درمان جایگزینی برای معالجه بیماری کبدچرب غیرالکلی وجود ندارد. اما محققان در حال مطالعه این موضوع هستند که آیا ترکیبات طبیعی زیر می توانند مفید و موثر باشند:
•    ویتامین ای: ویتامین ای و سایر ویتامین ها یعنی آنتی اکسیدان ها با کاهش یا خنثی کردن صدمات ناشی از التهاب می توانند از کبد محافظت کنند. اما به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.
برخی شواهد نشان می دهند مکمل ویتامین ای می تواند برای افراد مبتلا به نارسایی کبد ناشی از کبدچرب غیرالکلی مفید باشد. اما ویتامین ای با افزایش خطر مرگ ومیر و در مردان با افزایش خطر سرطان پروستات ارتباط دارد.
•    قهوه: در مطالعه روی بیماران مبتلا به کبدچرب غیرالکلی، افرادی که دو یا چند فنجان قهوه در روز مصرف می کردند، در مقایسه با افرادی که قهوه کمتر مصرف می کردند یا اصلا مصرف نمی نکردند، کمتر دچار نارسایی کبد شده اند. البته هنوز مشخص نیست که چه مقدار قهوه می تواند بر نارسایی کبد تاثیر بگذارد اما یافته ها نشان می دهند که قهوه حاوی ترکیباتی است که نقش مهمی در مقابله با التهاب دارد.
اگر تاکنون قهوه مصرف می کردید، این نتایج می تواند به شما حس خوبی از نوشیدن یک فنجان قهوه در صبح بدهد. اما اگر قبلا قهوه مصرف نمی کردید، این نتایج دلیل خوبی برای شروع مصرف این نوشیدنی نیست. بنابراین درباره مزایای قهوه با پزشکتان صحبت کنید.  

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه جدید

ویدئو مرتبط

مقاله ای مرتبط با محصول یافت نشد.