آیا انجیر برای سلامتی مفید است؟

انجیر یک میوه نرم با پوست نازک است که می تواند به رنگ سبز یا بنفش باشد. گوشت انجیر معمولا قرمز است و کل این میوه قابل خوردن است. مردم از انجیر برای درمان بیماری های مربوط به غدد درون ریز، سیستم باروری و تنفسی و نیز سیستم گوارشی استفاده می کنند.
در این مقاله به کشف مزایا و خطرات مصرف انجیر می پردازیم و میزان موادمغذی موجود در انجیر تازه و خشک را مورد بحث قرار می دهیم.

مزایا:

انجیر می تواند دل درد را در یک فرد دچار یبوست کاهش دهد.
متخصصان طب سنتی از انجیر برای درمان بیماری هایی که بر سیستم های بدن تاثیر می گذارد، استفاده می کردند که این سیستم ها شامل موارد زیر هستند:
•    غدد درون ریز
•    سیستم تنفسی
•    سیستم گوارش
•    سیستم باروری
•    سیستم ایمنی

برخی محققان معتقدند که انجیر از خواص زیر برخوردار است:

•    خاصیت آنتی اکسیدان
•    ضدسرطان
•    ضدالتهاب
•    پایین آوردن چربی
•    محافظت از سلول
این خصوصیات مسبب اثرات درمانی انجیرها می باشند. در بخش زیر، مزایای انجیر را مورد بحث قرار می دهیم:

دیابت و کنترل گلوکز:

سازمان بهداشت جهانی (WHO) پیشنهاد داد که افراد می توانند از گیاهان سنتی برای درمان دیابت استفاده کنند. محققان به اثرات انجیر بر محافظت از کبد و کاهش سطح گلوکز اشاره کردند.
تحقیقات کمی در این زمینه صورت گرفته است. با این حال یک مطالعه کوچک در سال 1998 نشان داد که 8 نفر از افرادی که عصاره برگ انجیر را مصرف می کردند، با کاهش سطح گلوکز بعد از وعده غذایی مواجه شدند.
وقتی شرکت کنندگان در مطالعه از عصاره برگ انجیر استفاده می کردند، به دوز کمتری از انسولین نیاز داشتند.
نتیجه یک مطالعه روی موش های مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که عصاره برگ انجیر می تواند سطح انسولین را بهبود بخشد و سطح گلوکز خون را پایین بیاورد.
در یک مطالعه دیگر روی موش های مبتلا به دیابت مشخص شد که عصاره برگ انجیر می تواند تولید گلوکز در کبد را متوقف کند و یا سرعت تولید آن را کندتر کند.

اختلال عملکرد نعوظ:

برخی افراد، گیاهان خاصی را مقوی قوای جنسی می دانند که می تواند قوای جنسی را تحریک کند. در واقع برخی افراد از انجیر بدلیل مقوی بودن برای قوای جنسی استفاده می کنند.
در یک مطالعه، تاثیر سه گیاه earth smoke، دارچین چینی و انجیر بر قوای جنسی موش ها مورد آزمایش قرار گرفت. محققان اثربخشی ترکیب این سه گیاه را با افزایش رفتار جنسی آنها مورد سنجش قرار دادند. موش هایی که این ترکیب را دریافت کردند در مقایسه با گروه کنترل، افزایش فعالیت جنسی را نشان دادند.  
با این وجود بسختی می توان تعیین کرد که کدامیک از این سه گیاه موجب افزایش فعالیت جنسی می شود.
محققان هنوز اثرات انجیر بر قوای جنسی را در انسان ها مورد آزمایش و بررسی قرار نداده اند. بنابراین قبل از اینکه پزشکان مصرف انجیر را برای اختلال عملکرد نعوظ به افراد توصیه کنند، لازم است مطالعات بیشتری انجام شود.

سلامت پوست:

یک مطالعه که در مجله بین المللی درماتولوژی منتشر شد، اثرات شیره درخت انجیر را با عمل کرایوتراپی (سرمادرمانی) بر زگیل های معمولی مورد مقایسه قرار داد.
در یک مطالعه، 25 نفر که دچار زگیل هایی در دو طرف بدن شده بودند، شیره درخت انجیر را روی یک طرف بدن استفاده کردند. اما پزشکان در طرف دیگر از روش کرایوتراپی استفاده کردند.
نتایج این مطالعه نشان داد که شیره درخت انجیر به طور کامل زگیل های 44 درصد از افراد را برطرف کرد. کرایوتراپی بسیار موثر بود بطوری که منجر به درمان کامل 56 درصد افراد شد.
محققان هنوز درک نکرده اند که چرا انجیر می تواند به درمان و رفع زگیل ها کمک کند اما شیره درخت انجیر می تواند یک گزینه ایمن و آسان برای درمان زگیل باشد که کمترین عوارض را دارد.

سلامت مو:

بسیاری از مطالعات به رابطه بین انجیر و سلامت مو اشاره کردند. با این حال انجیر غنی از آهن بوده و آهن یک ماده مغذی مهم برای حفظ سلامت مو می باشد.
قبل از اینکه فرد شروع به مصرف عصاره یا مکمل هایی برای سلامت مو کند، باید با پزشک مشورت کند تا از ایمن بودن عصاره یا مکمل های سلامت مو مطمئن شود.

تب:

 تحقیقات بیشتری برای آزمایش تاثیر انجیر بر تب موردنیاز است. با این حال نتیجه یک مطالعه روی موش ها نشان داد که یک دوز از عصاره الکلی انجیر می تواند دمای بدن را طی 5 ساعت پایین بیاورد.
مطالعات بیشتری برای تایید این یافته ها نیاز می باشد. با این حال محققان هنوز مطمئن نیستند که چگونه انجیر می تواند دمای بدن را پایین بیاورد.

سلامت دستگاه گوارش:

از آنجایی که میوه انجیر خاصیت مسهل کنندگی دارد، مردم معمولا از شربت انجیر برای درمان یبوست استفاده می کنند. با این حال فقط برخی مطالعات، شواهدی از تاثیر انجیر را بر یبوست ارایه دادند.
محققان در یک مطالعه، لوپرامید (ایمودیوم) را برای ایجاد یبوست به موش ها دادند. موش هایی که خمیر انجیر را دریافت کردند، در مقایسه با گروه کنترل دوره های کمتری از یبوست را تجربه کردند.
مطالعه دیگر، اثرات انجیر و مکمل های فیبری را در افراد دچار یبوست مقایسه کردند. نتایج نشان داد که انجیر، اکثر علایم یبوست را بهبود می بخشد که این علایم شامل موارد زیر می باشد:
•    زمان حرکت روده
•    تعداد حرکات روده
•    درد و ناراحتی معده
انجیر، تلاش برای دفع مدفوع را کاهش می دهد و حس تخلیه ناقص را بهبود می بخشد.
محققان، هیچ تفاوتی را بین مکمل های فیبری و انجیر در تسکین یبوست مشاهده نکردند.

خطرات:
خطرات مربوط به مصرف انجیر بسته به نحوه مصرف آنها متفاوت است. در زیر به جزئیات این موضوع می پردازیم.

تداخلات دارویی:
انجیر تازه و خشک حاوی مقادیر زیادی ویتامین k است. افرادی که داروهای رقیق کننده خون مثل وارفارین مصرف می کنند، لازم است سطح ویتامین k آنها در رژیم غذاییشان حفظ شود. بنابراین آنها باید از مصرف انجیر خودداری کنند.

علایم گوارشی:
از آنجایی که انجیر حاوی مقدار زیادی فیبر است، خوردن انجیر زیاد بخصوص انجیر خشک می تواند باعث اسهال شود.

آلرژی:
برخی افراد ممکن است نسبت به انجیر آلرژی داشته باشند.
محققان در وین نشان دادند که درصد بالایی از افرادی که به گرده افشانی آلرژی دارند، تست آلرژی آنها به انجیر تازه مثبت بوده است.
اگرچه 78درصد از افرادی که به گرده افشانی آلرژی دارند، تست آلرژی پوستی آنها به انجیر تازه مثبت بوده است اما اکثر آنها توانستند انجیر خشک را تحمل کنند.

انجیر تازه یا خشک؟
انتخاب انجیر تازه یا خشک به ذایقه، اولویت و شرایط افراد بستگی دارد.
انجیر خشک حاوی کالری، قند، فیبر، ویتامین و موادمغذی بیشتری نسبت به انجیر تازه است. انجیر تازه حاوی ویتامین ث، ویتامین A و بتاکاروتن بیشتری است.

نحوه مصرف انجیر:  
همیشه انجیرهای تازه را خوب بشویید. بعد از شستن، آنها آماده خوردن هستند.
انجیر را می توان به صورت خشک مصرف کرد و یا می توان آنها را در آب گرم خیس کرد تا زمانی که انجیرها نرم شوند و سپس میل نمود.

تنظیم: زهرا محبی(کارشناس ارشد تغذیه)   

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه جدید

ویدئو مرتبط

مقاله ای مرتبط با محصول یافت نشد.