کلسترول بالاچیست؟

کلسترول نوعی چربی (لیپید) خون است.
همه ما به مقداری کلسترول در خون نیاز داریم تا بتوانیم سالم بمانیم اما مقدار زیاد آن می تواند منجر به مشکلات جدی در آینده از جمله حملات قلبی و سکته شود.
هرکسی می تواند دچار کلسترول بالا شود حتی اگر جوان، لاغر باشید و خوب غذا بخورید و فعالیت بدنی داشته باشید. به این دلیل که کلسترول بالا می تواند ناشی از عوامل مختلفی مثل سبک زندگی ناسالم و ژنتیک باشد.
کلسترول بالا بسیار شایع است اما اکثر مردم از وجود آن بی اطلاع هستند زیرا کلسترول بالا معمولا هیچ علامتی ندارد. از همین رو همه افراد باید کلسترول خونشان را چک کنند.
نوع دیگری از چربی خون که تری گلیسرید نام دارد، در صورت افزایش می تواند منجر به مشکلاتی شود. بنابراین این نوع چربی نیز باید آزمایش و چک شود.
اگر کلسترول شما بالاست، درمان هایی برای آن وجود دارد. اما معمولا امکان پایین آوردن کلسترول به روش طبیعی با تغییر سبک زندگی وجود دارد.

اگر کلسترول بالا باشد، چه اتفاقی می افتد؟

کلسترول بالا به چه معناست؟
کلسترول بالا بدین معناست که مقدار زیادی کلسترول در خون وجود دارد که می تواند شریان ها را مسدود کند (شریان ها همان عروق بزرگی هستند که خون را به سرتاسر بدن منتقل می کنند.) به مرور زمان، کلسترول بالا منجر به مشکلات جدی می شود.

چگونه کلسترول، شریان ها را مسدود می کند؟
 مقدار زیادی از چربی می تواند در دیواره های شریان ها انباشته شود. نقاط پرچربی به شکل یک جرم سخت در می آیند و به مرور زمان سفت و سخت تر می شوند و شریان ها را باریکتر و سفت تر می کنند. به این فرایند، آتروسلروز یا تصلب شرایین گفته می شود.  

•    شریان های باریک شده:
وقتی شریان ها باریک می شوند، خون بسختی می تواند در شریان ها حرکت کند که این، فشار زیادی بر قلب وارد می کند زیرا قلب بسختی می تواند خون را به اطراف بدن پمپاژ کند. درنهایت قلب ضعیف شده و نمی تواند بخوبی کار کند.

•    لخته های خون:
لخته های خون روی نقاط چرب و سفت شریان ها تشکیل می شوند. این لخته ها می توانند به طور کامل شریان را مسدود کنند و مانع حرکت و جریان خون شوند. مقداری از لخته های خون می توانند ازهم جدا شوند و در شریان یا عروق دیگری از بدن ساکن شوند که این موجب حمله قلبی یا سکته می شود.

تنظیم: زهرا محبی

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه جدید

ویدئو مرتبط

مقاله ای مرتبط با محصول یافت نشد.