درمان شوره سر

شوره سر

شوره سر، یک مشکل مزمن و بی خطر است و وقتی رخ می دهد که پوست سر خشک یا چرب می شود و ضایعات سفید رنگی از پوست مرده را تولید می کند که این ضایعات روی مو یا شانه ظاهر می شوند.
اگرچه شوره سر بی خطر است اما می تواند برای افراد، آزاردهنده و عذاب آور باشد.
شوره سر معمولا بین 10 تا 20 سالگی شروع می شود و حدودا تا 40 درصد افراد بالاتر از 30 ساله را درگیر می کند.  

دلایل شوره سر:

سلول های پوست به طور پیوسته و دایم روی پوست سر تشکیل می شوند بنابراین ریزش سلول های پوست مرده یک فرایند طبیعی و معمولی است.
وقتی شوره سر ظاهر می شود، سلول های پوست با سرعت بیشتر از حد معمول ریزش می کنند. چربی پوست سر باعث می شود که سلول های پوست بهم بچسبند و به صورت ضایعات سفید رنگی ظاهر شوند.  

شوره سر می تواند بدلایل زیر رخ دهد از جمله:

  • خشکی پوست
  • حساسیت به شامپوها و محصولات آرایشی مو
  • مشکلات پوستی مثل درماتیت یا اگزما.
  • رشد زیاد یک مخمر مانند قارچ ها موجب شوره سر می شود.
  • استرس
  • هورمون ها
  • چربی پوست سر
  • مشکلات مربوط به سیستم ایمنی

علایم و عوارض:

علایم شوره سر شامل ضایعات سفید رنگی از پوست مرده روی مو و شانه و نیز خارش، قرمزی یا پوسته پوسته شدن پوست سر است.
شوره سر معمولا همه پوست سر را فرا می گیرد.
اگر شوره سر ناشی از درماتیت سبوریک باشد، علایم شوره سر معمولا بتدریج ظاهر می شود. پوست سر خشک یا چرب و قرمز می شود و حتی به خارش می افتد. زمانی که سلول های پوست می میرند، به ضایعات زردرنگی تبدیل می شوند. مورد شدیدی از درماتیت سوبریک باعث بروز علایمی در سایر اندام های بدن می شود.
ضایعات قرمز یا زردرنگ روی خط مو، داخل یا اطراف گوش یا روی بینی و سینه ظاهر می شوند.
نوزادان تازه متولد شده که دچار شوره سر هستند، دارای راش ضخیم و زردرنگ روی پوست سر هستند که به آن، کلاه نوزاد می گویند.

تشخیص شوره سر:

شوره سر، مشکلی است که افراد با مشاهده علایمی مثل خارش، خشکی و پوسته پوسته شدن سر به وجود آن پی می برند. درماتیت سبوریک به صورت پوست قرمز با پوسته پوسته شدن خفیف، پوست چرب و زردرنگ و ضایعات پراکنده ظاهر می شود.
 

درمان و پیشگیری:

شوره سر غالبا یک مشکل مزمن است اما با درمان صحیح و مناسب کنترل می شود. ابتدا از یک شامپوی غیرطبی استفاده کنید، پوست سر را ماساژ دهید و سپس آن را خوب بشویید. شامپوزدن مکرر، ضایعات پوسته پوسته را برطرف می کند، چربی پوست سر را کمتر می کند و از تشکیل سلول های مرده جلوگیری می کند. اگر این روش مفید و کارآمد نبود، از شامپوهای ضدشوره استفاده کنید که معمولا مفید و موثر هستند. راهنمای مصرف این نوع شامپوها را بخوانید و طبق راهنما عمل کنید. برخی از این شامپوها به صورت روزانه استفاده می کنند اما برخی دیگر فقط یکبار یا دوبار در هفته استفاده می کنند.

هنگام انتخاب یک شامپو در داروخانه، ترکیبات شامپوی ضدشوره را بخوانید که حاوی کتوکونازول، سلنیوم سولفید، سالیسیک اسید، سولفور، ملح زغال سنگ یا پیریتیون روی می باشند. شما می توانید برخی محصولات را امتحان کنید تا شامپوی مفید و موثر را پیدا کنید.
اگر بعد از 2 هفته مصرف محصولات ضدشوره نتوانستید به نتیجه لازم برسید یا اگر شوره سر بدتر شد، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک، یک لوسیون کورتیکواستروئید را برای پوست سر به شما تجویز می کند. هرگز از کورتیکواستروئیدها به مدت طولانی و بدون تجویز پزشک استفاده نکنید. این ترکیبات، پوست را نازک کرده و  عوارض جانبی را بوجود می آورند.  
برای نوزادی که دچار شوره سر است، مقدار کمی از یک روغن معدنی را روی نقاط خشک پوست او بریزید تا پوست او نرم شود. سپس با شانه کردن موهای نوزاد، به آرامی ضایعات پوستی را از روی سر او پاک کنید. شما می توانید موی نوزاد را با شامپوی نوزاد بشویید. اگر این اقدامات مفید و موثر نبود، مقدار کمی از یک روغن معدنی گرم شده را روی سر او بمالید و سپس صبح روز بعد، سر او را با شامپو بشویید. اگر این روش مفید و موثر نبود، با پزشک اطفال مشورت کنید.
به طور کلی شامپوها و لوسیون های کورتیکواستروئید برای اطفال و نوزادان استفاده نمی شوند زیرا پوست سر نوزادان براحتی این مواد را جذب می کنند.
خبر خوب این است که شوره سر نوزاد معمولا بدون هیچ نوع درمانی و طی 1 سالگی ناپدید می شود.

** برای کنترل شوره سر، مرتبا از شامپو استفاده کنید، استرس خود را کمتر کنید، مصرف محصولات آرایشی مو (مثل ژل ها و اسپری ها) را کاهش دهید و یا از مصرف آنها خودداری کنید و از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید.        
 تنظیم: زهرا محبی(کارشناس ارشد تغذیه)

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه جدید

ویدئو مرتبط

مقاله ای مرتبط با محصول یافت نشد.